Wednesday, January 19, 2011

Sejarah Motosikal Honda

Honda ditubuhkan pada akhir 1940-an sebagaimana Jepun berjuang untuk bangkit semula selepas Perang Dunia II. Soichiro Honda pengasas syarikat pertama mula menghasilkan ring piston sebelum mengalihkan perhatian ke motorsikal murah. Mr Honda selalu punya hasrat untuk kejuruteraan, dan ini menjadi jelas oleh kejayaan penjualan motorsikal luar di tahun 1960-an dan dengan bersaing secara head-to-head melawan dunia terbaik di litar lumba. Hari ini, Honda menawarkan motorsikal yang paling terkemuka dalam setiap kategori.

1906
Soichiro Honda lahir di Hamamatsu, Jepun. Ayahnya memiliki sebuah kedai besi yang juga membaiki basikal. Sebagai seorang pemuda, Honda ialah seorang perantis di sebuah garasi automotive di Tokyo.

1928
Honda kembali ke Hamamatsu untuk membuka bengkel sendiri. Oleh kerana terlalu meminati kelajuan kelajuan, ia membangun kereta lumba sendiri.

1936
Honda tercedera dalam kemalangan kereta lumba.

1937
Dia membentuk sebuah syarikat untuk menghasilkan ring piston. Bermula dengan agak goyang (kerana kurang latihan formal dalam kajian tentang logam dan aloi) syarikatnya berjaya. Dia adalah pembekal utama bagi Toyota, perkilangan kereta yang bermula pada waktu yang sama.

1946
Soichiro Honda menjual perniagaan piston-ring nya. Jepun berjuang untuk mendapatkan kembali beberapa kemiripan yang normal, selepas dibom datar pada akhir Perang Dunia II. Honda menyedari keperluan pengangkutan yang berpatutan dan mula mencangkok perang-surplus dua-stroke motor ke basikal. (The motor semula dimaksudkan untuk digunakan pada generator portabel untuk radio tentera.)

1948
Honda Motor Co Ltd ditubuhkan. Soichiro Honda menumpukan pada sisi kejuruteraan perniagaan, sementara operasi kewangan dikendalikan oleh Takeo Fujisawa.

1949
Syarikat Honda menghasilkan motorsikal pertama, disokong oleh motor dua-stroke 98cc. Bila pekerja melihat yang pertama ditunggang di luar kilang, mereka berkata, "Ini seperti mimpi." Nama "Dream" diberikan pada motorsikal pertama ini dan secara rasmi dikenali sebagai Model D.

1951
Mr Honda tidak suka dengan bunyi, bau dan asap motosikal dua lejang yang menganggu kedamaian kota Jepun, Mr Honda telah mencipta motosikal empat lejang pertama, the Dream E (146cc).


1952
Terlepas dari kenyataan bahawa ia membenci seperti "primitif" powerplants, menggoda Honda dengan idea asalnya, iaitu tambahan untuk sepeda motor. The Cub F (dua-stroke, 50cc) clip-on motor dijual melalui ribuan kedai basikal bebas di seluruh Jepun. Hal ini hanya dihasilkan selama dua tahun, tetapi memperkenalkan "Cub" tanda dagangan, yang akan popular selama beberapa dekad dalam pelbagai samaran.

# 1953 Benly J (4-stroke, 90cc) dikeluarkan. Setidaknya beberapa dari mereka dijual dengan tank "Benly"-lencana, dan membawa nama Honda pada kes mesin sahaja. Seri Benly juga berlangsung lama, dan mengantarkan ke dalam era peningkatan prestasi. Mereka akan popular dengan pemandu amatur Jepun.

# 1954 Soichiro Honda saham mimpi sendiri, kejayaan dalam balap motor Grand Prix. Dia menulis, "mimpi masa kecil saya adalah untuk menjadi juara balap motor dengan mesin yang dibina sendiri. Namun, sebelum menjadi juara dunia, sangat diperlukan untuk membentuk struktur syarikat yang stabil, dilengkapi dengan kemudahan pengeluaran yang tepat dan desain produk unggulan. Dari sudut pandang ini kita telah menumpukan pada penyediaan produk-produk berkualiti tinggi untuk memenuhi permintaan pelanggan dalam negeri Jepun dan kami tidak punya cukup waktu untuk menuangkan usaha kami dalam sepeda motor balap sampai sekarang ... aku di sini mengakui niat saya bahawa saya akan menyertai dalam TT bangsa dan saya menyatakan dengan sesama pekerja saya bahawa Aku akan mencurahkan seluruh tenaga dan kreatif saya kuasa menjadi pemenang. "

Mr Honda menghadiri Isle of Man bangsa sebagai pemerhati tahun itu, memberikan perhatian khusus pada sepeda motor NSU buatan Jerman yang mendominasi kelas 125 dan 250. Walaupun secara meluas diyakini Honda "disalin" mesin ini, itu tidak benar, pemandu NSU itu single dengan bevel-drive-tidak Cams seperti pemandu Honda awal.

# 1957 Pengeluar Itali terkemuka, termasuk MV Agusta, Gilera, dan Mondial mengumumkan bahawa mereka akan menarik diri dari perlumbaan Kejohanan Dunia, mengutip bayaran meningkat. MV Agusta akan mengingkari perjanjian ini dan meneruskan perlumbaan. Honda membeli salah satu basikal perlumbaan terakhir Mondial. Syarikat Jepun tidak akan menyalin basikal Itali, tetapi tidak menggunakannya sebagai sumber inspirasi dan contoh dari standard yang mereka perlukan untuk mencapai.

# 1958 The Super Cub (alias C100, CA100 alias, alias hanya "Honda 50") hits pasaran. Ini ciri-ciri rangka ditekan-baja, garpu terkemuka-link, langkah-melalui reka bentuk dan motor empat-stroke 50cc. Hal ini ditakdirkan untuk dijual dengan pelbagai nama, dan kemudian akan tumbuh 70cc, dan akhirnya 90cc. Ini akan menjadi yang paling popular sepeda motor-bahkan, yang paling popular kenderaan bermotor jenis apapun.

# 1959 Honda memasuki Pulau terkenal bangsa Man TT untuk pertama kalinya. Bidang syarikat lima mesin di kelas 125cc "Ultra-ringan". Sepeda kembar 125cc, dari jenis yang berpacu tahun sebelumnya dalam pertandingan bola Jepun. Naomi Tanaguchi pasukan itu mencapai hasil yang terbaik TT, finishing keenam. Honda memenangi piala pengilang di kelas.

Honda membuka American Honda Motor Co di Los Angeles.

# 1961 Honda mendominasi baik kelas 125cc dan 250cc di TT. Mike Hailwood memenangi kedua-dua bangsa, dengan Honda finishing 1 melalui kedudukan 5 dalam setiap kes. Isle of Man akhbar Pemeriksa berkata sederhana, "Itu kemenangan yang menghancurkan untuk Timur."

# 1963 Tahun ini, Honda menumpukan pada F-1 mobil balap, dan program motor balap menderita. Penjualan basikal jalan tetap kuat, namun: Cub Super yang diberikan Mode Piala Perancis; Honda membuka kilang-kilang pertama di luar negeri di Belgium; Grey Iklan memperkenalkan yang terkenal "anda bertemu orang-orang yang paling baik pada Honda" kempen. Awal tahun berikutnya, Honda membeli masa komersial di Academy Awards untuk iklan televisyen "orang paling baik" yang memaparkan Super Cub.

# 1964 Two-stroke motor mulai mendominasi kelas-kelas yang lebih kecil-perpindahan balap. Agar dapat tetap bersaing di kelas 250cc, sementara masih mengandalkan motor empat-stroke, Honda menghasilkan 250 enam silinder, 3RC164 tersebut. teknik ini mengagumi dazzles dunia balap, tetapi tidak cukup untuk mencegah Phil Baca daripada memenangi kejohanan pada Yamaha 'stroker nya. Dalam '66 dan '67, bagaimanapun, Mike Hailwood akan menggunakan enam untuk memenangi Kejohanan Dunia 250cc.

# 1968 19 tahun selepas roda pertama syarikat dua-berguling keluar dari kilang, Honda menghasilkan motor 10 juta unit.

# 1969 Honda CB750 mengumumkan di Tokyo Motor Show di '68-an, tetapi tidak memukul pasaran sampai '69 awal. Tidak mungkin untuk melebih-lebihkan kesan motor ini dibuat, sebagai pasaran moden yang pertama-massa empat, dan sepeda pasaran massa pertama yang datang dengan disc brake. Hingga memasuki tahun 1970, CB750s dilakukan dengan pasir-tuang, tidak kes enjin die-cast. Sebenarnya, die-cast kes yang ringan, kuat, dan minyak semakin ketat. Tapi itu model pasir-cast yang berharga oleh para kolektor.

# 1970 Honda mengadakan empat pemandu di Daytona 200, tetapi hanya satu-Dick Mann-selesai. Ketiga DNFs benar-benar dibayangi oleh kemenangan Mann. Itu adalah kemenangan besar bagi Honda di Amerika. Tahun itu, grid 200 juga termasuk tiga kali ganda semua-baru dari Triumph dan BSA, dan XR750 pertama Harley-Davidsons. Walaupun kilang basikal sering disebut sebagai model CR750, CR750 tidak pernah dijual sebagai sepeda motor lengkap, melainkan hanya bahagian-bahagian kit yang akan dipasang pada basikal penderma CB750. Para pemandu kilang itu dibina oleh Honda Racing Services Center (pendahulu dari hari ini HRC) dan secara rasmi ditetapkan "CB750 Racing Type."

# 1972 Honda akhirnya mengakui bahawa untuk membina motocrosser 250cc kompetitif, syarikat perlu membuat lagi motor dua-stroke. CR250 "Elsinore" mencapai AS pada awal '73. Hal ini akan pengeluaran yang paling berkesan balap sepeda di kelasnya, dan Gary Jones memenangi kejohanan AMA motorcross di dalam tahun pertama.

# 1973 Soichiro Honda bersara sebagai Presiden syarikat. Dia tetap pada Lembaga Pengarah, yang memberi dia gelar kehormatan 'Agung Advisor' pada tahun 1983.

# 1974 Gold Wing pertama, GL1000, adalah diperkenalkan di Cologne. Mencapai pasaran AS pada awal '75. Sayap 'adalah pengeluaran Jepun pertama empat-stroke menjadi air disejukkan. Ia juga mempunyai aci pemacu dan merupakan salah satu produksi sepeda pertama yang dilengkapi dengan pam bahan bakar. Pam diperlukan kerana "tank" dalam kedudukan biasa sebenarnya merupakan teluk elektronik dan menyembunyikan radiator overflow, sedangkan tangki bahan bakar sebenarnya adalah di bawah kerusi, untuk membantu menjaga pusat graviti rendah.

# 1978 Dalam usaha untuk membina sebuah sepeda motor empat-stroke kompetitif untuk Kejohanan Dunia 500GP, Honda menghasilkan NR500 oval-piston. Ini secara berkesan sebuah "empat-silinder V-8, dengan 8 batang menyambung dan 32 injap. Ini adalah tur-teknologi de-force, tapi cabaran perkilangan mencegahnya dari perlumbaan sampai akhir musim '79. Honda bertahan dengan mesin melalui musim '81, tapi bahkan Freddie Spencer tidak dapat menetapkan untuk menang di atasnya.

# 1981 Honda Gold Wing pengeluaran bergerak dari Jepun untuk kilang baru di Ohio.

# 1983 Freddie Spencer memenangi Kejohanan Dunia 500cc. Untuk pertama kalinya, Honda memenangi "hadiah pertama biru" kejohanan. (Syarikat pertama memenangi Pengeluar Championship di kelas 500cc pada tahun 1966.)

# 1986 Setelah mulai gementar, V-empat "VF" siri basikal jalan ditebus dengan direka semula VFR750F "Interceptor". Its gear-drive overhead Cams sekali dan untuk semua membuang drive cam dan memakai masalah, dan model umumnya diakui sebagai yang "sepeda jalan terbaik semua-'round" untuk sebahagian besar sepuluh tahun ke depan.

# 1987 CBR600F "Hurricane" adalah pertama Honda sepenuhnya-faired, basikal jalan empat silinder.

# 1990 VFR750R (alias RC30) akhirnya tiba di AS, tiga tahun selepas pertama kali dijual di Jepun. Ini adalah homologasi benar khas, dan sepeda bangsa asli untuk jalan, jualan untuk dua kali harga saham Interceptor.

# 1991 Syarikat berduka atas kematian Soichiro Honda.

# 1992 200 unit dari legenda NR (NR alias 750) yang dihasilkan. Ini adalah versi jalan-undang-undang pemandu naas Grand Prix NR500, yang menjual untuk hati $ 60.000. Ini sarat dengan ciri-ciri depan-of-nya-bila masa termasuk Bodywork serat karbon, dash digital, underseat knalpot, sebuah swingarm satu sisi, dan suntikan bahan bakar. Walaupun penggunaan bintang gabungan karbon dan cahaya, beratnya hampir 500 pound, dan sebahagian besar orang yang telah dikuasai itu (masih sampel statistik kecil!) Adalah underwhelmed.

# 1993 CBR900RR ini stuns dunia sportbike. Dirancang oleh Tadao Baba, yang "Fireblade" menggabungkan kekuatan dari sebuah sepeda motor kelas terbuka dengan berat dan pengendalian dari 600.

# 1995 radikal EXP-2 (400cc dua-stroke) memenangi kelasnya di Granada-Dakar rally. basikal adalah bukti-of-konsep untuk membakar lebih bersih dan konsep mesin yang lebih kuat dua-stroke yang menggunakan "injap" berputar untuk menutup port exhaust.

# 2001 Valentino Rossi yang pernah memenangi Kejohanan Dunia 500cc terakhir pada stroke dua NSR500-.

# 2002 perubahan Semua. Atau tidak. Rossi memenangi Kejohanan Dunia pertama di era MotoGP 990cc, di empat-stroke RC211V lima silinder. Valentino Rossi yang pernah memenangi Kejohanan Dunia 500cc terakhir pada stroke dua NSR500-.

# 2004 Honda prototip sepeda motor dihidupkan oleh sel bahan bakar.

# 2006 50.000.000 ke Super Cub dijual.

# 2007 Honda adalah pengeluar pertama yang menawarkan sepeda motor dengan perlindungan beg udara kemalangan.

(sepeda motor - Motorsikal)

No comments: